Efterår i Sverige




Nu har vi oplevet Sverige om vinteren, om sommeren og om efteråret og jeg må indrømme at jeg begynder mere og mere at forstå at min svigerfars forelskelse i landet og specielt i området omkring Bengtsfors.
Vi var super heldige med vejret og der var så storslået og smukt alle vegne.
Jeg trængte virkelig til at trække stikket lidt ud for en tid, og det syntes jeg bestemt er lykkes efter 6 dage i Sverige med familien.


Vi tog afsted forrige fredag sammen med bedste, til ”bedstes sommerhus”, en jagt ødegård 8 km nord for Bengtsfors.
(Ødegården er tilsalg, læs mere om ødegården her:
http://silvas-place.blogspot.com/2009/07/svensk-degard-slges.html)

Da vi ankom sent fredag aften, så vi en ung elg stå ved vejen, kun 300 meter fra huset. Den sjoskede over vejen i et meget langsomt tempo. Det var nu helt fint, så kunne vi jo også lige få kikket på den.
Et par dage senere så vi tre store elge lidt længere nede ad vejen. Hold da op det er et stort dyr.

Foruden at kikke efter elge og andre dyr, fik vi jagtet en masse kantareller og tragtkantareller. Tragtkantareller også kaldet trompet kantareller, skulle eftersigende smage bedre end kantareller, så det glæder vi os til at prøve. Vi fik i hvert fald høstet en del af begge dele.
Der er et eller andet fantastisk at gå og lede efter svampe, måske er der et eller andet med at man kobler helt af. Og det er selvfølgelig også mest optimalt når man har held til at finde noget af det man leder efter.

Oscar og bedste renser deres høst af Kantareller

0 Comments:

Post a Comment