Hyldeblomst saft og jordbær


Nu er tiden inde for at lave hyldeblomst saft. Jeg har allerede lavet den første portion, og er i gang med den næste. Det smager fantastisk blandt andet med en stor portion isterninger og vand i eller med hvidvin.

Det er ret let at lave, hvis man altså får fundet sig nogle hyldebærtræer. Lige nu er de forholdsvis lette at få øje på pga. de hvide blomster og når man bor på landet er de at finde ret mange steder. Ikke alle steder er lige fremkommelige.

Hyldeblomst saft opskrift:

Til ca. liter koncentreret saft

50 klaser af hyldeblomster
2 økologiske citroner i skiver
500 gram sukker
1 liter kogende vand
1 tsk flydende Atamon

Læg blomster, citronsyre, sukker, og citroner i en stor eller skål. Hæld det kogende vand over dem og rør det hele sammen. Tilsæt Atamon.
Stil krukken koldt i 3 - 4 dage - og rør lidt i den ind imellem.

Læg et viskestykke op i et dørslag, og si saften ned i en gryde.
Smag saften til, der skal muligvis en smule mere sukker i.
I de fleste opskrifter skal der dobbelt så meget sukker i, men jeg syntes slet ikke at det er nødvendigt.
Hæld din hyldesaft på skoldede flasker der er skyllet i lidt Atamon - og sæt prop i. Man kan også hælde den i en rengjort sodavandsflaske, som man fryser ned. (Flasken skal skylles med Atamon).

Ungerne og jeg var på cykeltur efter hyldeblomster, men gearet på min cykel driller og har sat sig fast, så det blev kun til en kortere tur. Men vi fik da fyldt kurven lidt op.
Senere var min skønne nabo, Lena, og jeg ude for at lede efter hyldeblomster. Det var rigtig hyggeligt, og vi fandt et super godt sted, hvor man super let kan komme til at plukke dem og hvor der var rigtig mange af dem. Mere perfekt bliver det vist ikke.


Vi havde også hentet nogle lækre økologiske jordbær i nærheden af Dybvad, til den herlige pris på 15 kr. pr. bakke. De fleste steder koster de en del mere og så er de ikke økologiske.
Vi købte en stor portion hver til nedfrysning. Og jeg har reserveret en portion mere senere på ugen.
Jeg syntes at det er fantastisk med smagen af lækre sommer jordbær i november.

Sikken en indbringende dag.

0 Comments:

Post a Comment